• 18 år på internet 1999 - 2017 med 12820 aktiva medlemmar i 166 länder
  • svensk tid 15:29 tor 17 aug 2017

Nytt på Argentinafronten med inbakade turisttips

Publicerat 6 september 2006 10:42 av moffsan
Nu har jag varit här i exakt fyra månader. Totalt har jag tillbringat ett år här om man räknar med någon månad hit och dit, och halvåret jag bodde här 2004. Jag trivs, men känner ändå att Sverige är landet där jag vill bo, eller åtminstone Europa. Men fram till dess försöker jag njuta så mycket som möjligt av Buenos Aires och av allt som finns här.

Den sista månaden har jag verkligen turistat här, i och med att min mamma och hennes väninna varit på besök. Jag har sett allt med nya ögon!

Bland annat tog vi tåget från Retiro till Tigre, där vi tog en
”lancha” (båt) ut på deltat. Det var en fantastisk upplevelse. Jag har nog aldrig sett något liknande, med kanalerna, husen – allt från lyxhus till charmiga sommarställen och naturen. Vi stannade till på en av öarna där vi åt lunch på ”El Remanso”. De hade uteservering på en brygga och där satt vi och njöt i solskenet med en kall Quilmes (nationalölet) och god mat. Efter den långlunchen gick vi på upptäcktsfärd bland kanaler och hus, innan vi tog lanchan tillbaka. Nästa gång planerar jag att stanna över helgen på någon av hosteríorna. Det finns ett ställe som heter ”Los Pecanes” (www.hosterialospecanes.com) som ligger 1,5 h ut med lancha i ett UNESCO-område.

Som turister besökte vi ju självklart också La Boca, de färgglada hamnkvarteren. Där såg vi tangodans på gatan och så besökte vi en av de lokala målarna i hennes studio som låg i ett typiskt La Boca-hus. Sedan åt vi lunch på ”La Rotisería”, ett typiskt argentinskt ställe med liv och rörelse och live tangomusik. Vi hann också med ett besök på Quinqela Martíns museum i La Boca. Han var en av Argentinas mest kända målare som målade motiv från hamnen. På taket till museet fanns en terrass där man har utsikt över hela La Boca och hamnen, därifrån kunde vi även se den kända Boca Juniors-stadion.

När vi väl befann oss nere i södra Buenos Aires passade vi på att besöka San Telmo också med sin söndagsmarknad. Det kan absolut vara värt ett besök om man gillar marknader och antikaffärer men för min smak var det lite väl mycket folk. På huvudgatan kunde vi inte ens slinka in och ta en kopp kaffe på ett café för att det var så fullsatt att de var tvungna att reservera borden för lunchgäster. En bit bort från den värsta kommersen fick vi till slut vårt kaffe på ”La Farmacia” som ligger på Estados Unidos. En restaurang/café/bar väl värt ett besök med mysig inredning och trevlig personal.

Nästa dag stod Puerto Madero (nyrenoverade hamnkvarter) och ”La Reserva Ecológica” – ett ekologiskt reservat på tur. Vi började med att gå runt hamnbassängerna i Puerto Madero där det är fantastiskt fint att gå med sina upprustade hamnmagasin och bron Puente de la Mujer. I de gamla magasinen ligger idag lägenheter och lyxiga restauranger. Därifrån promenerade vi sedan genom ett nybyggt bostadsområde med höga, höga hus till La Costanera Sur och La Reserva. I parken finns olika spår att gå, jogga eller cykla. Vi tog 3 kilometers-spåret som ledde oss genom parken och rätt ut till Rio de la Platas strand. Det var otroligt mäktigt att stå på stranden och blicka ut över Rio de la Plata och mot Uruguay.
När vi sedan promenerade tillbaka hade vi downtown Buenos Aires framför oss som en kuliss men allt vi hörde var fågelkvitter. Vi blev alldeles lyriska!

På agendan stog också ett besök på La organisación de las Madres på Plaza Congreso. Det är mödrarna till alla de tusentals som mystiskt försvann under militärdiktaturen här i Argentina på 70-talet som arbetar för att göra sig hörda och för att påminna om vad som hände. Efter en kaffe i Café de las Madres och en titt i bokaffären fick vi chans att prata med en av mammorna. På eftermiddagen demonsterade de på Plaza de Mayo, det har de gjort ända sedan 70-talet varje torsdag. Det var en tyst demonstration, i jämförelse med alla andra manifestationer på Plaza de Mayo. Mammorna går helt lugnt runt torget iklädda sina vita sjaletter.

På dessa två veckors turistande hann vi även med att åka till Mendoza. Vi tog nattbussen som tar 14 h, mycket smidigt och bekvämt. Vi bodde på en liten finca som heter Finca Viña Maria som även driver Bed Breakfast, otroligt charmigt. Den låg i Maipú, mitt i vingårdssmeten. För att besöka bodegor gick vi, tog buss och taxi. Vi besökte mest mindre vingårdar och favoriterna var Tempus Alba och Carinae. På den förstnämnda satt vi på deras terrass i strålande sol med utsikt över vindruvsplantagen och med Anderna som kuliss och smuttade på deras viner. När vi kom till Carinae var vi hungriga så de gjorde i ordning en picada (ostbricka) till oss med deras egna soltorkade tomater och olivolja (förutom vin odlas även oliver och tomater), till det drack vi en Malbec Reserva. Än en gång blev vi lyriska!

Som så många andra svenskar som lyssnat på Evert Taube, ville min mamma och väninna besöka ”Las Pampas”. Tack vare Taube har många svenskar någon romantisk föreställning av Las Pampas, vilket argentinare tycker är jättekonstigt, ”Vadå, det är ju bara en massa bondgårdar och kossor”. Hur som helst så lyckades vi med hjälp av Tomas mamma ordna ett besök på en finca på Las Pampas. Det innebar en rundtur på ägorna vilket avslutades med en picada som serverades med en Merlot hemma hos familjen. De bodde i en jättefin estancia med lantlig inredning och öppen spis.

Förutom allt turistande hann vi också med att besöka en hel del restauranger och upptäckte en del nytt. På Pacheco de Melo 1833 ligger ”Melo”, en intim och mysig lokalrestaurang med god och prisvärd mat. Ett annat ställe är ”Los Pinos” på Azcuénaga och French, också ett typiskt Buenos Aires lokalhak.
I Palermo har vi upptäckt ett nytt mysigt ställe som heter ”La Peca”, det ligger på Gascón och El Salvador. Där har de happy hour på öl och drinkar mellan klockan 18-21 och innan klockan 21 kan man beställa ”pizza libre” vilket innebär att man får äta hur mycket pizza man vill för 7 pesos. Vår nota landande på 10 pesos per skalle (ca 25 kronor), och då hade vi beställt 4 liter öl (hmm… men vi var 6 personer!) och fyra stora pizzor.
På pubfronten kan jag rekommendera ”The Temple Bar” som ligger på M.T de Alvear 945 (precis nedanför Avenida 9 de Julio). Även där har de happy hour och serverar pints av sitt hembryggda öl som påminner om Guinness.

I morgon ska jag gå till ambassaden och rösta, mycket viktigt!

Sök medlemmar

Händer i världen just nu

Lägg till en händelse »

Sök på sajten

Sök jobb över hela världen